وزارت صنعت آمادگی راه اندازی خط کشتیرانی مستقیم ازبندرچابهار را دارد

چابهار – ایرنا – معاون توسعه مدیریت منابع و امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چنانچه سازمان بنادر و دریانوردی درخواست کند این وزارتخانه آمادگی لازم برای راه اندازی خط لاینر (مستقیم) کشتیرانی و جابجایی دریایی از بندر چابهار به سایر بنادر داخلی و خارجی را دارد.

 

چابهار1.jpg2
محمدرضا فیاض روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از بندر شهید بهشتی چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آشنایی با آخرین اقدامات و فعالیت ها در طرح توسعه بندر شهید بهشتی از اهداف سفر به چابهار بوده است.
وی افزود: اقدامات خوبی برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار انجام شده است که جای قدردانی دارد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاران باید از هم اینک در این منطقه حضور پیدا کنند و بازاریابی لازم را برای صادرات و ترانزیت کالا داشته باشند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همکاری و تعامل همه مسئولان برای تکمیل و راه اندازی طرح توسعه بندر شهید بهشتی را خواستار شد.
وی بیان کرد: تاخیر در تکمیل زیرساخت ها و راه اندازی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ضرر و زیان زیادی دارد و باید همه تلاش ها برای افتتاح آن انجام شود.
وی با بیان اینکه پس از راه اندازی کامل بندر شهید بهشتی اشتغال زیادی در این منطقه به وجود خواهد آمد، خاطرنشان کرد: اشتغال، امنیت پایدار و توسعه منطقه از نتایج این طرح است.

چابهار-جدید

به گزارش ایرنا، چابهار دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این ۲ اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.
اسکله شهید بهشتی با مساحت ۲۴۰ هکتار و محوطه های بارانداز ۱۶ هکتار، انبارهای مسقف ۳۰ هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای ۳۰ هزار متر مربع مساحت، ۳۵ هزار متر مربع بارانداز، ۳۰ هزار مترمربع انبار مسقف و ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری است.
اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری هم پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال ۱۳۶۲ همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است.
در بندر شهید کلانتری اسکله های اضطراری و بخش های ارائه خدمات حمل و نقل دریایی زیر هزار تن طراحی شده است و در سالهای ۶۱ و ۶۲ سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل و نقل دریایی آن را ۸۰۰ هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسکله و نصب موج شکن، ظرفیت بندر را به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش داد.
طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج مرحله با اعتبار ۳۴۱ میلیون دلار از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و پیمانکار اجرایی این طرح که برنده مناقصه شد، قرارگاه خاتم الانبیاست.
مقرر است در مرحله نخست این طرح ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار را از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش دهد.
بندر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان و در حوزه آبهای دریای عمان واقع شده است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *