آمادگی کشتی میرزا کوچک خان برای انجام سفرهای دریایی در دریای خزر

داریوش توکلی مالک کشتی تفریحی میرزا کوچک خان در گفتگو با خبرنگار بندرتایمز،از آمادگی کامل کشتی برای انجام سفرهای دریایی خبر داد.
کشتی تفریحی میرزا کوچک خان
کشتی میرزا کوچک خان جنگلی در سال ۱۹۷۱ و در کشور ژاپن ساخته شده است،این کشتی سال ها در مسیر انزلی به باکو به کار جابجایی مسافر مشغول بود امابعدها به دليل فقدان سيستمهاي مدرن هواشناسي و ناوبري در آن زمان و استقبال ضعیف مسافران و در نتيجه کمبود مسافر،از حرکت بازماند.کشتی میرزا کوچک خان در فاصله سالهای ‪ ۷۸‬ تا ‪ ۸۵‬ توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران مورد استفاده قرار گرفت تااینکه نهایتا ۶ سال پیش توسط بخش خصوصی از سپاه خریداری شده و مجددا در میان شادی و استقبال مردم و مسوولان بندر انزلی وارداین شهر شد . میرزا کوچک خان عملیات تعميرات زيرآبي و روآبي و مدرنيزاسیون تجهيزات الکتريکي ناوبري و کمک ناوبري خودرا که شرایط مناسبی برای یک کشتی مسافربری نداشته اند را تا شهريور ۱۳۸۸ در شرکت صدرا پشت سر گذاشت و گواهی های لازم را از سازمان بنادر و دریانوردی به دست آورد.این کشتی نقطه عطف توسعه گردشگری دریایی و نخستین شناور مسافری و تفریحی دریای خزر به شمار می آید.کشتی میرزا کوچک خان فرصت بی نظیری را برای یک سفر دریایی جذاب و خاطره انگیز در دریای خزر فراهم کرده است.
کشتی تفریحی میرزا کوچک خان.jpg2

مشخصات کشتی میرزا کوچک خان:
این کشتی دارای ۵ طبقه و ۷۴ متر طول، ۱۲ متر عرض، ۲۰ متر ارتفاع و ۲۶ کابین درجه یک و  دو با گنجایش حدود ۲۵۰ مسافر است .عناوینی همچون: “بزرگترین کشتی تفریحی ایران” و “نخستین شناور مسافری و تفریحی در دریای خزر” ازجمله صفات مشخصه کشتی میرزا کوچک خان است . این کشتی امکاناتی نظیر یک هتل ۴ ستاره دارد .کشتی ظرفیت ۱۰۰ مسافر برای اقامت شبانه و ۲۰۰ تا ۲۵۰ مسافر برای دریانوردی روزانه را دارا است و سالن خصوصی بزرگ با قابلیت ۱۵۰ نفر ، کافی شاپ با ظرفیت ۳۵ نفر و رستوران ۱۰۰ نفره از دیگر ویژگی های آن است .کشتی واجد تمام استانداردهای بین المللی است،و به روزترین تجهیزات دریانوردی درآن نصب شده است.همچنین تمام سرنشینان کشتی از لحظه ورود به آن تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.
علیرغم آمادگی کامل برای انجام سفرهای دریایی،همچنان با مشکلات دیگری همچون:اسکله اختصاصی برای این شناور و یا مشکلات تامین سوخت ،استفاده کشتی از برق به تعرفه تجاری، نگهداری و … روبرو است. گفتنی است افزایش ناگهانی بهای سوخت کشتی به سه برابر در روند فعالیت های کشتی اختلال کلی پدید آورد،که با تلاش های نماینده بندرانزلی و فرماندار این شهر،بهای سوخت این کشتی به روال سابق بازگشت.

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان.jpg3
کشتی میرزا کوچک خان همچنان نیازمند حمایت مسئولان سازمان گردشگری،سازمان بنادرو دریانوردی و دیگرنهادهای مرتبط است:
داریوش توکلی اظهار امیدواری کرد سازمان هایی همچون:بنادر و دریانوردی با لایروبی نقطه درنظر گرفته شده برای اسکله اختصاصی این کشتی و حذف تعرفه برق تجاری برای آن ، شرایط سهل تری را برای ادامه فعالیت نخستین کشتی تفریحی ایرانی دریای خزر، فراهم کند.وی همچنین با بیان تنگناهای مالی پیش روی فعالیت کشتی، گفت: امیدواریم با اخذ تسهیلات بانکی و حمایت های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، حجم سفرهای خودرا افزایش داده و به رونق گردشگری دریایی کمک کنیم، به این ترتیب گسترش فعالیت های این کشتی به تحقق سیاست ترویج فرهنگ دریایی درکشور که از اهداف اصلی همه نهادهای مرتبط درحوزه دریانوردی و گردشگری است، کمک شایانی خواهد کرد.علاوه براین، تحقق آرزوی سفرهای تفریحی دردریای خزر که براساس آن،کشتی میرزاکوچک خان آماده سازی شد،موجب جلب و ترغیب دیگر سرمایه گذاران دراین عرصه خواهد گردید.

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان.jpg4

داریوش توکلی درپایان گفتگو با بندرتایمز اعلام کرد:

آنچه در طی این ده سال که از پیوستن کشتی میرزاکوچک خان به ناوگان حمل و نقل دریایی می گذرد ،ما را دلگرم و سرپا نگه داشته است کمک های بی شائبه مسئولین بندر انزلی علی الخصوص مدیرکل اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان،مهندس چراغی و معاونان ایشان بوده است.

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان.jpg5

 



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *